IndexKalenderGalerijFAQZoekenGebruikerslijstGebruikersgroepenRegistrerenInloggen

Deel | 

LK / Karakter geven aan je personage

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
Lianake

Aantal berichten : 182
Punten : 223
Reputatie : 0
Registratiedatum : 11-09-15
Leeftijd : 15

BerichtOnderwerp: LK / Karakter geven aan je personage   wo aug 24, 2016 5:41 pm

Hoihoi en welkom bij een nieuwe schrijftutorial.

Deze keer gaan we het over iets zeer belangrijks hebben, namelijk een karakter geven aan je personage. Dit zal ik doen aan de hand van handige tips en trucks én dingen die je zeker niet moet doen. Hopelijk helpt het je dan om een personage te maken voor je verhaal.

Niemand is perfect.
Je personage kan niet perfect zijn en heeft vast ook zijn negatieve kanten. Dat is iets waarmee je zeker rekening mee moet gaan houden als je een personage ontwikkelt. Er is namelijk geen enkele persoon in de hele wereld die enkel positieve kanten heeft. Dat kan niét, dus waarom zou het in een boek dan wel kunnen? Uiteraard zijn er uitzonderingen als Superman etc, maar je kan bijvoorbeeld geen perfect personage hebben in een romantiek- of tienerfictie boek.

Schrijf over mensen die je kent.
Het klinkt misschien bizar, maar het is vaak handig om mensen die je in het echt kent, als personage te gebruiken in je boek. Zo weet je beter hoe dat personage reageert op bepaalde situaties en hoe hij/zij dingen ziet. Uiteraard kan je ook bepaalde eigenschappen van een persoon nemen en die in je boek verwerken. Ook kan je jezelf gebruiken als inspiratiebron.

Schrijf over dingen die je kent.
Dit is misschien niet zo relevant bij het maken van een personage, maar wel over situaties die je personage meemaakt. Als je nog nooit verliefd bent geweest, is het moeilijk om je in te beelden hoe die vlinders in je buik nu écht voelen. Daarover schrijven is dan ook behoorlijk lastig en dan raad ik je ook aan om dat niet te doen; het zal al snel ongeloofwaardig overkomen.

Cliché, cliché en nog meer clichés.
Je kent het wel; van die personages die in - bijna - élk boek overkomen. Zoals de badboy die verliefd wordt op het verlegen meisje of de fan die iets krijgt met zijn idool. Als je een origineel boek wilt schrijven, vermijd dan clichés, want mensen zullen al snel afhaken omdat ze "je boek al gelezen hebben". Ik verbied je natuurlijk niet om deze te gebruiken, want het is - geloof ik - best leuk om een cliché te schrijven én het is nog best succesvol op wattpad. Dus ga je gang als je dat graag doet, maar als je origineel wilt zijn dan gebruik je beter geen cliché personages.

Ken je personage(s).
Als je niet weet welke eigenschappen je personage heeft, waar die van houdt en hoe die eruit ziet - dan loop je al snel vast. Vermijd dat dus en ken je personage ahv een vragenlijst, een beschrijving of iets dergelijks. Hiervan kan je mijn lijst gebruiken die je terugvindt op creativealchemy.tk of als je het nog uitgebreider wilt doen, kan je deze lijst gebruiken.

Schrijf ook dingen op waar het personage van houdt, haat of waarin hij/zij zich interesseert gedurende het schrijven van je verhaal. Stel dat je personage de geur van wafels ruikt en meteen zin krijgt om er één te eten, kan je opschrijven dat je personage van wafels houdt. Dit is handig voor het verdere verloop van je verhaal.

Dit was de tutorial. Bedankt voor het lezen!

Terug naar boven Go down
Profiel bekijken http://lianasdesigns.tumblr.com/

LK / Karakter geven aan je personage
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: Het klaslokaal :: Schrijven-
Ga naar: