IndexKalenderGalerijFAQZoekenGebruikerslijstGebruikersgroepenRegistrerenInloggen

Deel | 

LK / PNK / Lettertype maken

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
Lianake

Aantal berichten : 182
Punten : 223
Reputatie : 0
Registratiedatum : 11-09-15
Leeftijd : 15

BerichtOnderwerp: LK / PNK / Lettertype maken   wo mei 25, 2016 4:49 pm

PNK = programma naar keuze

Er zijn oneindig veel lettertypes die je kan downloaden op allerlei sites (dafont.com etc), maar je kan die lettertypes ook zelf te maken. Al is dat uiteraard iets meer moeite dan ze te downloaden. Al heb je dan wel iets unieks dat je (als je wilt) ook op een  downloadsite kunt zetten zodat andere er ook plezier aan hebben.

En dat is wat we vandaag gaan doen: lettertypes maken. Zoals je in de titel kunt zien kun je hier oneindig veel programma's voor gebruiken. Ook kan je de letters in real schrijven en dan inscannen, al weet ik niet of die kwaliteit dan zo goed is. Meestal werk ik met Paint Tool Sai of Adobe Illustrator en met dat laatste ga ik deze tutorial ook uitleggen.

BENODIGHEDEN
- Programma naar keuze (met voorkeur naar Photofiltre Studio X, Illustrator, Photoshop of Paint tool sai) of een zwarte pen
- Tijd
- Inspiratie en creativiteit (zodat je geen bloklettertype maakt dat al duizend keer bestaat)
- Template van myscriptfont.com (of klik Template)

WERKWIJZE
- Open de template van myscriptfont.com als png in het gekozen programma en zoom in / uit zodat je goed ziet hoe je letters er gaan uitzien

- Begin dan met de letters te vormen in een zwarte kleur(!) en zorg ervoor dat je letters in de vakjes passen en er niet uitkomen, want anders zal de site die letters afknippen en dat is uiteraard niet mooi.
bijvoorbeeld:

- Doe dit zodat je de letters  en cijfers van het eerste deel helemaal hebt.

- Vervolgens kun je nog de extra letters doen met accenten etc maar dat hoeft niet persee, want zo vaak worden die letters toch niet gebruikt. Of maak er alleen een paar die wat vaker gebruikt worden (zoals &, é, ...)

- Sla je afbeelding op als jpg of png. (dus niet als .pfs / .ill of wat dan ook, want dat werkt niet)
Note: Bij Illustrator moet je de afbeelding exporteren.

- Ga naar myscriptfont.com en open de afbeelding bij 'upload a file'. Vervolgens kies je een naam (misschien iets met je naam? wat voor lettertype het is - brush etc -? ...) Dan heb je nog de keuze tussen ttf en otf waarbij het niet echt uitmaakt welke je kiest, al worden de meeste lettertypes als ttf geupload.

- Installeer je eigen lettertype en deel het met anderen (en dus ook zeker met mij, hehe)

Voor de rest laat ik jullie zelf nog wat experimenteren met vormen etc, want het heeft geen nut om stap voor stap uit te leggen hoe ik deze letters maakte (ik maakte ze ook 1000x opnieuw).

Hopelijk heb je er wat aan gehad. Mocht je nog vragen hebben, stel ze me dan zeker. Ik zal ze met plezier beantwoorden.

Mijn lettertype downloaden? Klik dan hier - note: na 1 juni vervalt deze. Als je 'm dan nog hebt, mail me dan. (Ik ben trouwens ook niet zo'n pro in lettertypes maken dus verwacht er niet te veel van.)

Terug naar boven Go down
Profiel bekijken http://lianasdesigns.tumblr.com/

LK / PNK / Lettertype maken
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: Het klaslokaal :: Lay-outs PhotoFiltre Studio X-
Ga naar: