IndexKalenderGalerijFAQZoekenGebruikerslijstGebruikersgroepenRegistrerenInloggen

Deel | 

LK / Is elk einde een nieuw begin?

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
Lianake

Aantal berichten : 187
Punten : 226
Reputatie : 0
Registratiedatum : 11-09-15
Leeftijd : 15

BerichtOnderwerp: LK / Is elk einde een nieuw begin?   di maa 29, 2016 10:56 am

Hee allemaal,

Normaal gezien maak ik nooit schrijftutorials, maar ik had eens zin om een ander soort tutorial te maken en aangezien ik dus ook schrijf (en verhalen maak) leek schrijven mij een leuke optie. Zelf ben ik vast geen geweldige schrijver, maar toch denk ik jullie met deze tutorial (en misschien komende tijd nog meer) wat bij te leren.

Het begin en het einde van je verhaal zijn héél cruciaal voor het volledige verhaal. Zo zal iemand snel afhaken bij een saai begin en bij een bizar einde het boek 'slecht' verklaren. En dat is - hopelijk toch - niet wat je wilt bereiken met jouw geschreven stuk of verhaal.

In deze tutorial leg ik jullie dan ook alles uit over het schrijven van het begin en einde van je verhaal en de verschillende soorten. Uiteraard zijn er vast nog meer mogelijkheden om te beginnen / eindigen, maar het is onmogelijk die hier allemaal in te verwerken.

1. HET BEGIN VAN JE VERHAAL
1.1 Het belang
Het begin is toch wel een heel belangrijk onderdeel, want op dat stukje van het verhaal zullen veel mensen zich baseren, of ze lazen de achterflap en beginnen dan het verhaal te lezen. Alsnog kunnen mensen dan afhaken omdat ze er oftewel helemaal niets van snappen, oftewel ze het toch niet zo'n leuk boek vonden dan dat ze op voorhand had gedacht. Daarom zijn de eerste zinnen van je verhaal cruciaal. Een spellingsfout zal hierbij ook meteen worden afgekeurd (dus lees je verhaal altijd meerdere keren na)

1.2 Ab ovo
Ab ovo (= vanaf het ei) betekent dat je verhaal begint met een inleiding van de personages, de tijd of de plaats waar het zich afspeelt. Zo weet je dus meteen wie wie is en wat zij met het verhaal te maken hebben. Een zeer bekende beginzin met deze structuur is "Er was eens..." die vaak gebruikt wordt in sprookjes. Uiteraard ga je die zin niet gebruiken in een roman of andere verhalen die bestemd zijn voor jeugd of volwassenen aangezien het dan heel kinderachtig overkomt op de lezer.

Enkele andere voorbeeldjes:
- Op een zonnige dag...
- In de ...e eeuw leefde er...
- Ik ben...
- Toen ik ... jaar oud was...

1.3 In medias res
In medias res (= in het midden van de zaken) betekent dat je - letterlijk - in het midden van je verhaal start. Je krijgt geen voorgrond en het begint in het midden van de actie. Dit kan op verschillende manieren; door iets dat gezegd wordt, door dingen die gebeuren, ... Je leert de personages pas later in het verhaal beter kennen.

Hier zijn niet echt standaard voorbeelden voor, maar zonder voorbeelden zou het dan weer heel onduidelijk zijn. Ook is dit meer context-gerelateerd. Vandaar dat ik enkele korte stukjes heb geschreven waarbij ik 'in medias res' gebruik. Dit zijn niet de meest geweldige stukken, trouwens :')

1.3.1 Voorbeeld 1

Hij keek mij met zijn glasheldere, lichtblauwe ogen aan alsof hij iets van me wilde, wat ik hem niet kon geven. Heel de tijd deed hij zo mysterieus en zei hij geen woord, waarop ik ook niets zei.

1.3.2 Voorbeeld 2
Het was een fout, haar fout. Die ze haar hele leven met zich mee zou dragen omdat zij té dronken was om nog helder na te denken. Ookal zal ze dit zichzelf nooit vergeven, is er geen kans meer de tijd terug te draaien. Ze zal deze fout voor eeuwig in haar lichaam dragen.

1.3.3 Voorbeeld 3
"Doe het niet, doe het niet, doe het niet," prevelde de stem, waarvan ik pas enkele ogenblikken later realiseerde dat het de mijne was. Ik staarde voor me uit naar de afgrond die niet ver van mijn ogen
verwijderd was. Een golf van nutteloosheid galmde door mijn hoofd.

1.4 En na de theorie
Uiteraard heeft het geen nut de theorie te kennen, zonder het te kunnen toepassen in een verhaal. Er zijn namelijk veel verschillende varianten van beiden. Zo is het wel nuttig om andere verhalen te gaan lezen hoe zij hun begin schrijven. Uiteraard moet je die niet gaan kopiëren, aangezien dat plagiaat is maar je kan er altijd inspiratie uit halen. Zo kun je veel verhalen vinden op wattpad. Zeker een kijkje waard!

2. HET EINDE VAN JE VERHAAL
2.1 Het belang
Aan het einde van het verhaal kan je veel dingen doen; je kan je verhaal afsluiten en er een eind-goed-al-goed afloop van maken, maar je kan er ook een drastisch einde van maken dat de lezer niet had zien aankomen. Beiden aflopen zijn totaal verschillend, maar hangt uiteraard af van je verhaal. Dit hangt dan ook samen of je een open of gesloten einde schrijft. Ik geloof dat jullie wel weten wat elks van hen betekent - al herhaal ik dit nog wel - maar de keuze naar een open of gesloten einde is dan alsnog erg moeilijk.

2.2 Gesloten einde
Bij een gesloten einde is het verhaal afgerond. Dat betekent dus dat de meeste vragen wel opgelost worden op het einde en er meestal geen vervolg op komt. Bij veel van deze verhalen is het dan ook een eind-goed-al-goed afloop. Stel dat je verhaal over 2 jongeren gaat die verliefd worden, dan blijven ze op het einde van het verhaal samen en leven ze nog lang en gelukkig in hun appartementje. Dat moet echter niet altijd zo.

De vraag is alleen hoe je zo'n einde schrijft; hou je het spannend? Stel je vragen? Gaat de tijd snel of net traag vooruit?

Stel dat we het voorbeeld nemen dat ik net aanhaalde (erg cliché maarja haha), dan zijn er twee manieren om te eindigen. De ene is juist, de andere is fout (of in ieder geval: minder geschikt)

2.2.1 Voorbeeld 1
"Thomas, wil je met mij samenwonen?" vroeg ik met een bevende stem. Ik zag zijn hoofd een knikkende beweging maken en omhelsde hem wellicht meteen. "Ja," antwoordde hij met zijn zachte stem, waarop ik zo dolverliefd was geworden. Waar zullen we gaan wonen? Hoe lang gaan we daar wonen? Zal het daar leuk zijn? Ookal had ik daar nog geen antwoorden op, zal ik dit moment nooit vergeten.

--> Waarom niet?
Zoals je ziet stelt de verteller van het verhaal - in dit geval de ik-personage - ontzettend veel vragen die ze zelf niet kan beantwoorden waardoor de lezer van dit verhaal zich al die vragen en waarschijnlijk zelfs nog meer zal afvragen. Dit is dus niet geschikt als je het verhaal hiermee wilt afsluiten.

2.2.1.1 Een epiloog
Stel dat je dit stuk echt wilt schrijven en hier geen wijzigingen aan wilt aanbrengen, dan kan je nog altijd een epiloog schrijven. Daarbij kun je enkele jaren in de toekomst gaan en beschrijven hoe het dan is, zodat de vragen van de lezers opgelost zijn. In die epiloog kan je dus bijvoorbeeld beschrijven hoe het 5 jaar later met het koppel gaat en of ze nog steeds samen zijn.

2.2.2 Voorbeeld 2

Thomas, wil je met mij samenwonen?" vroeg ik met een bevende stem. Ik zag zijn hoofd een knikkende beweging maken en omhelsde hem wellicht meteen. "Ja," antwoordde hij met zijn zachte stem, waarop ik zo dolverliefd was geworden. Hij was van plan om te verhuizen naar het Zuiderse Toscane naar een huisje aan de zee. Ik hoefde later niet persee kinderen te krijgen, omdat wij twee samen het ultieme plaatje was.

Uiteraard kan je je hierbij nog wel vragen stellen, maar dat ga je toch in mindere mate doen omdat er al duidelijk in vermeld staat wat haar plannen zijn. Je zou hierbij nog een epiloog kunnen schrijven, maar dat is opzich niet echt nodig.

2.3 Open einde

Bij een open einde heeft de lezer nog heel vragen die samenkomen tot één vraag; Wat gaat er gebeuren? Zo weet de lezer na het lezen niet wat er nu écht gaat gebeuren en gaat dan zelf dingen beginnen fantaseren wat er zou kunnen gebeuren. Vaak wordt er na een open einde nog een vervolg geschreven dat terug vertrekt vanuit het einde van het vorige. Dit is ook zo bij films: de eerste film van The Hunger Games had waarschijnlijk een open einde die dan verder ging in de tweede film enzovoort. Een open einde bevat vaak in het verhaal zelf al heel wat vragen, of eindigt bijvoorbeeld met een brief naar iemand waarbij je niet weet of die persoon er ook wellicht gaat op antwoorden.

2.3.1 Voorbeeld 1
Ik wist niet of ik dit ging overleven, want ik was bang. Verschrikkelijk bang voor wat mij nog te wachten stond. Ging ik dit overleven? Wie had dit alles veroorzaakt zodat ik moet vrezen voor mijn leven? Was dit omdat ik hier was, wilden ze mij hebben? Ik zag de man met zijn zwart geklede outfit voor mij staat met een gigantisch geweer in zijn handen. Het leek alsof ik een knal hoorde en ik niet meer wist wat ik denken moest.

Na dit stuk heb je heel wat vragen, waarvan de grootste is; gaat de ik-persoon dit overleven? Uiteraard is het niet logisch dat je na dit stuk opeens een epiloog gaat schrijven met een happy end; dat klopt niet.

Dit was de tutorial. Hopelijk hebben jullie er wat aan gehad!

Terug naar boven Go down
Profiel bekijken http://lianasdesigns.tumblr.com/

LK / Is elk einde een nieuw begin?
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Nieuw hier
» Oud & nieuw

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: Het klaslokaal :: Schrijven-
Ga naar: