IndexKalenderGalerijFAQZoekenGebruikerslijstGebruikersgroepenRegistrerenInloggen

Deel | 

E / Profiel Klokken

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
Evanlynn
Admin

Aantal berichten : 195
Punten : 292
Reputatie : 1
Registratiedatum : 08-09-15
Leeftijd : 19

BerichtOnderwerp: E / Profiel Klokken   za okt 24, 2015 10:17 pm

~ Makkelijk / Gemiddeld / Moeilijk ~

Hoi allemaal!
Ook eens een tutorial van mij, ik ben echt een master in het uitstellen van dingen, maar hier is hij eindelijk. Deze tutorial is bestempeld als "makkelijk/gemiddeld". Het "makkelijk" geeft aan dat ik nog braaf even aangeef welke knopjes je moet gebruiken. Het "gemiddeld" geeft eigenlijk alleen maar aan dat ik helemaal van voor naar achter doorga hoe je een compleet profiel maakt.

~ Dus als je een echte beginner bent, dan is het misschien veel informatie om naar binnen te werken.
~ Als je eigenlijk al goed/geweldig profielen kan maken met PS, dan is deze tutorial waarschijnlijk enorm saai.

NOTE: Dit is een van de vele manieren waarop je een profiel kan maken, dit is niet de enige manier en voor jou misschien ook wel heel onprettig (of juist heel prettig). Dit is een van de vele manieren waarop je een profiel zou kunnen maken.

NOTE: De tutorial is een beetje algemeen geschreven en ik raad je aan mee te doen met je eigen plaatjes (want ik denk dat je er dan meer van leert).

NOTE: Als je een van de plaatjes te klein vindt op het topic, klik er dan op, dan komen ze groter in een nieuw venster te staan.

~ Gebruikte Afbeeldingen ~
Textures gebruikt als achtergrond [1][2][3]
Textures [1]
Brushes [1] + random van het internet

~ De Achtergrond ~

Als  je een profiel gaat maken is het natuurlijk handig om een onderwerp te hebben. Als ik een random onderwerp zoek, dan neus ik vaak gewoon even op Deviantart rond, tot ik leuke afbeeldingen vindt.

In dit geval heb ik 3 afbeeldingen van klokken. Het zijn eigenlijk textures ipv 'normale plaatjes', maar voor de achtergrond kan het eigenlijk ook wel. Je kunt natuurlijk ook normale plaatjes nemen, doe wat je leuk vindt.

NOTE: Profielen zijn 682 pixels breed, de lengte kun je zelf bepalen.
Als je je profiel opmeet kom je uit op 686 pixels, maar als je een plaatje plaatst dan zit hij 2 pixels van de rechter kant af. Zo dus ook van de linkerkant en 686 - 2 - 2 = 682. Maak je je profiel 680 pixels breed dan blijven er meer pixels over aan de linkerkant en sluit het dus niet volledig aan en is het minder mooi. Maak je je profiel brreder, dan zal VP het profiel automatisch indrukken tot 682 pixels, maar dan kom je in de knoop met coderen. DUS 682 PIXELS BREED!

Goed, als je dan plaatjes hebt uitgezocht, dan plak je de eerste 2 plaatjes in je bestand (ik heb nu een 682 x 700 bestand):

Die twee plaatjes moeten natuurlijk in elkaar gaan overlopen, dat doe je met de gum
Meestal neem ik een gum ter grootte van 400/500 px en dan gum ik van het bovenste plaatje de rand weg en dan loopt het over.

Ik besloot nog een derde plaatje toe te voegen. Als je niet nog een derde plaatje hebt dan doe je dat niet en misschien heb je nog wel een vierde. Voeg er zoveel als je wilt toe, houd wel in de gaten dat alles goed overloopt!

ADVIES: ZORG DAT ALLES GOED OVERLOOPT, DUS JE MAG GEEN RANDEN MEER ZIEN!
Voorbeeld:
Als je van het ene plaatje de rand weggumt (zodat het overloopt), dan kan het voorkomen dat je de rand van het andere plaatje ziet. Geef de achtergrond een kleur (even een kleur selecteren met het pipetje ) en gum dan de rand van het andere plaatje weg, zodat alles weer mooi overloopt.

Als je dat allemaal geregeld hebt (dus de plaatjes gegumd en in elkaar laten overlopen) dan is de achtergrond klaar!

~ Texture(s) ~
Als je de achtergrond af hebt (of een aantal plaatjes geblend hebt), dan is het tijd voor textures.

In dit geval heb ik een achtergrond van plaatjes die normaal textures zijn. Om er dan nog heel veel textures overheen te gooien is vaak niet mooi. Daarom heb ik er nu maar één texture overheen. Kijk voor jezelf en per profiel hoeveel jij mooi vindt om eroverheen te doen. Soms heb je er geen of maar één en soms heb je er wel een stuk of 5. Niets is te veel of te weinig.

Als je zo'n texture nou in je lay-out plakt, dan gaat die natuurlijk niet automatisch goed zitten.
Zoek rechts onderin (boven de lagen), naar dit stukje:

Klap die uit en zet je texture op "multiply" (om al het witte weg te halen uit je afbeelding) of op "screen" (om al het zwarte weg te halen uit je afbeelding. Andere opties uit het groene en oranje vak kun je ook gebruiken, dingen daarbuiten wordt het vaak niet mooi van, maar probeer ze vooral uit. Vaak zijn multiply/screen het mooist.

Dus ik gebruik hier screen (en ik negeer hier mijn eigen advies - hieronder aangegeven - en zet de opacity op 50, in dit geval werd het er wel mooi van). Hier kun je overigens de zichtbaarheid/opacity veranderen:

En het resultaat:

Ik heb bij het bovenste plaatje de texture boven alle lagen staan, dat is wat ik je ook aanraad om te doen.
Echter ik versleepte de texture per ongeluk een laag naar onder en daardoor sprong het klokje er wat meer uit, dus ik besloot het zo te houden.

ADVIES: Verander BIJNA NOOIT de zichtbaarheid van je texture.
Je kunt beter een andere texture zoeken dan de opacity lager zetten, want vaak wordt het er niet mooier van. Vind ik zelf dan. Ik kan niet precies beargumenteren waarom, maar ik adviseer je niet met de opacity van textures te spelen. Op soms een uitzondering na.

~ Tekstvakken ~
Tekstvakken zijn toch ook wel van groot belang op je lay-out. Zelf gebruik ik altijd dezelfde manier om tekstvakken te creëren.
Ik open een nieuw document ter grootte van mijn tekstvak (in dit geval 400 x 200). Die geef ik dan in eerste instantie de kleur wit en deze kopieer ik (Ctrl A (alles selecteren) - Ctrl C (kopiëren)). Dan plak ik het tekstvak met Ctrl V in de lay-out. Met het pipetje selecteer ik een kleur in de lay-out en geef het tekstvak die kleur.
DAN IS HET HEEL BELANGRIJK, DAT JE HIER WÉL DE ZICHTBAARHEID/OPACITY VAN HET TEKSTVAK VERANDERD. Je moet het tekstvak niet te doorzichtig maken, maar 40-70% zichtbaarheid/opacity is mooier dan een vast blok met een ondoorschijnende kleur.

Als je met je rechter muisknop op de laag van het tekstvak klikt (rechtsonderin PhotoShop) kun je je tekstvak nog een schaduw of randje geven.

Het resultaat:

~ Tekst ~
Tekst mag natuurlijk ook niet ontbreken. Met de typing tool kun je typen. Klik op de tool en klik dan ergens in je lay-out waar je de tekst wil. Als je weer op het pijltje klikt, dan stop je met typen en kun je de tekst verslepen.
Vervolgens wil je geen saaie zwarte tekst (neem ik aan?). Klik ook hier weer met de rechtermuisknop op de laag en selecteer "blending options". Vaak verander ik de stroke en/of gradient overlay en/of outer glow/drop shadow.

ADVIES: Verander NOOIT de zichtbaarheid van je tekst.
Het wordt er eigenlijk nooit mooier van als je de tekst minder zichtbaar gaat maken, 90% opacity is echt het laagste waar ik je adviseer hem op te zetten. Goed duidelijk leesbare tekst is fijner om te lezen. Als je je tekst de zichtbaar vind, probeer dan een lichter kleurtje.

~ Brushes ~
Het allerlaatste onderdeel en dan is je lay-out klaar. Ik wil ze nog wel eens vergeten en het is niet heel erg, maar het geeft je lay-out net wat extra's.

Plak de brushes in de lay-out en verander de blendmode in screen of multiply, zo werk je het witte of zwarte eromheen weg. Vergeet ook niet de zichtbaarheid te verminderen, vaak is het mooier. Niet altijd. Gewoon kijken wat het beste staat!

DAT WAS HET!
Ik zou zeggen, maak een profiel en laat hieronder zien wat jij ervan gemaakt hebt! c:
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken http://creativealchemy.actieforum.com

E / Profiel Klokken
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: Het klaslokaal :: Lay-outs PhotoShop-
Ga naar: