IndexKalenderGalerijFAQZoekenGebruikerslijstGebruikersgroepenRegistrerenInloggen

Deel | 

LK / Schrijftips [#1]

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
Lianake

Aantal berichten : 187
Punten : 226
Reputatie : 0
Registratiedatum : 11-09-15
Leeftijd : 15

BerichtOnderwerp: LK / Schrijftips [#1]   za jan 28, 2017 8:58 pm

1. SCHRIJFFOUTEN
Een zeer belangrijke tip: let op schrijf- en typfouten door je eigen verhaal na te lezen én het ook door anderen te laten lezen. Zij zullen er soms fouten uithalen die jij niet had gezien. Denk hierbij ook aan simpele d/t fouten, want als je je verhaal op wattpad zet & er staat een schrijffout in je beschrijving of inleiding, dan zullen mensen snel afhaken. Laat anderen je verhaal controleren voor je het online zet.

2. WRITERSBLOCK
Als je in een writers block of als je gewoon écht geen zin hebt om iets te schrijven, schrijf dan niet. Ook niet als lezers zeuren om een volgend hoofdstuk; als het gaat, dan gaat het gewoonweg niet.

3. AANHALINGSTEKENS

Aanhalingstekens,een punt waar – zeker beginnende – schrijvers zeker op moeten letten. En ja, misschien heb je het wel eens gezien tijdens Nederlands, maar misschien is die les niet in jouw hersens blijven hangen. Tijd voor opfrissing dus! Voor ik begin met wanneer je deze plaatst, wil ik even zeggen dat het niet uitmaakt of je ‘ of “ gebruikt. Dit is puur jouw eigen voorkeur, maar let er wel op mee op: als
je een verhaal schrijft, wissel ze dan niét af.

Ik heb lang getwijfeld welke van deze zinnen nu écht juist is;
- ‘Ik bel je morgen terug,’ zei hij aarzelend.
- ‘Ik bel je morgen terug’, zei hij aarzelend.
Het eerste voorbeeld komt vaak terug in boeken en is opzich niet fout. Volgens de Nederlandse taal moet je het schrijven als in voorbeeld twee. Het is dus aan jou wat jij schrijft – er zal geen haai over kraaien op welke manier jij het doet, maar gebruik ook bij dit steeds hetzelfde. Wissel ze niet af.

De eindaanhaling spreekt voor zich; na ‘ of “ schrijf je een hoofdletter.

Als je een onderbreking in je aanhaling hebt, dan moet je kijken hoe de zin eruit ziet zonder aanhaling. Stel dat je volgende zin hebt: Jan, kan je mij de suikereven doorgeven? Dan wordt dit moet aanhalingen “Jan,” zei ze, “kan je mijde suiker even doorgeven?” Echter als in de oorspronkelijke zin géén komma
staat, dan schrijf je de komma achter het aanhalingsteken. Bv. “Ik dacht”, ze aarzelde, “dat je morgen pas kwam.”

4. PLANNEN
Als je van jezelf weet dat je niet iemand bent die uit zichzelf gaat schrijven, plan dan. Bepaal dus voor jezelf wanneer je van plan bent verder te schrijven. Al raad ik je aan om elke dag iets te schrijven. Al is dat maar twee woorden, schrijf iets zodat je het verhaal niet verliest en je aandachtig kan blijven. Als je verder schrijft, lees dan ook eerst je verhaal terug voor je verder gaat: zo vermijd je herhalingen.

5. WAT EEN TOEVAL VS ALLEDAAGS
Het kan gebeuren dat in je verhaal iets toevallig gebeurt met je personage (denk aan een ongeluk, een ziekte, iemand die dood gaat, een monster dat opeens tevoorschijn komt, …). Uiteraard moet er iets toevallig gebeuren, want anders heb je geen verhaal. Stel je voor dat soaps als Thuis, Familie, … altijd zouden laten zien hoe we opstaan, eten, naar school gaan en werken dan is er helemaal niets aan. En wie zou daar nu naar kijken? Hetzelfde geldt bij boeken. Er moet iets spannends, toevalligs gebeuren om het spannend te houden. MAAR overdrijf hier niet mee. Het is niet logisch dat je een ongeval veroorzaakt en op dat zelfde moment een monster op je afkomt. Tenzij je natuurlijk een horrorverhaal schrijft. Denk altijd: Kan dit, wat ik nu schrijf?

6. INLEIDING
Een inleiding die begint met“Ik ben …. en ik ben … jaar oud” is niet interessant om te lezen. Lezers zullen al snel afhaken, dus zorg ervoor dat je iets spannends in je inleiding steekt wat de lezer aanspreekt. Let er wel op dat je niet té veel van je verhaal weggeeft in die inleiding. In je inleiding mag zeker een vraag zitten, maar zorg ervoor dat je de vragen niet opstapelt. 1 vraag is oké, 5 is té veel.

7. PERSONAGES
Zorg er ten eerste voor dat je allés weet over je hoofdpersonage. Wat zijn zijn/haar hobby’s? Wie zijn zijn/haar familieleden? Hoe is de band met die familieleden? … [zie ook de personage vragenlijst op creativealchemy.ga]

Wees consequent met het aantal personages die een belangrijke rol spelen in het verhaal. Zorg er dus voor dat je lezer het verhaal blijft ‘snappen’ en niet in de war raakt door de nieuwe personages die je er in elk hoofdstuk inbrengt. Als je toch veel personages hebt (bijv. een misdaadroman), zorg dan dat je een goed overzicht hebt over alle personages. Zo kan je de lezer ook een overzichtje geven van wie wat is.

Je mag best gedetailleerd zijn in het schrijven van het uiterlijk, innerlijk etc van de personages zodat ze hun eigen beeld kunnen vormen van de personages. Foto’s kan je toevoegen, maar dit ontneemt de fantasie van de lezer. Zo kunnen de foto’s helemaal niet lijken op hoe de lezer het personage had voorgesteld.

Bedankt voor het lezen! Hopelijk heb je er wat aan gehad c:

Terug naar boven Go down
Profiel bekijken http://lianasdesigns.tumblr.com/

LK / Schrijftips [#1]
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: Het klaslokaal :: Schrijven-
Ga naar: