IndexKalenderGalerijFAQZoekenGebruikerslijstGebruikersgroepenRegistrerenInloggen

Deel | 

LK / De dialoog

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
Lianake

Aantal berichten : 187
Punten : 226
Reputatie : 0
Registratiedatum : 11-09-15
Leeftijd : 15

BerichtOnderwerp: LK / De dialoog   di nov 01, 2016 11:30 am

Help! Hoe schrijf ik een dialoog? Als je je dat dagelijks afvraagt, dan is deze tutorial zeker iets dat jou kan helpen. Want zeg nu zelf, in welk verhaal komt géén dialoog aan de pas? Juist, in weinigen.

BASISREGELS VAN EEN DIALOOG
Een dialoog is altijd tussen twee mensen. Dat betekent dat als je iets denkt, je geen aanhalingstekens gebruikt. Als je personage iets denkt, dan schrijf je dit op de volgende manier:

Ik hou niet van jou, dacht ik, maar ik zei het hem niet.

NIET zo:

"Ik hou niet van jou", dacht ik, maar ik zei het hem niet.

Wat ook een veelvoorkomende fout is, is dat sommigen op deze manier een dialoog schrijven:

"Naar waar ga jij op vakantie?"
"Ik ga naar Italië."
"Leuk, naar welke stad ga je?"
"Naar Rome."
"Daar ben ik vorig jarig ook geweest. Ga je naar het Colosseum?"
"Ja, uiteraard!"

Zoals je zelf wel merkt: dit leest niet echt vlot. Vermijd zulke dialogen dan ook in je verhaal. Als je een dialoog schrijft, voeg er dan iets aan toe. Denk dan aan werkwoorden als zeggen, fluisteren, roepen, schreeuwen, ...

!!! Gebruik niet altijd "zeggen", maar gebruik soortgelijke werkwoorden zodat niet steeds dat werkwoord terugkomt. Ook dat leest niet bepaald vlot. Vermijd ook lange dialogen zoals bovenstaande, maar probeer iets meer details te geven over de plaats, de situatie, ...

"Naar waar ga jij op vakantie?" vroeg ik haar terwijl we geduldig wachtten op de bus.
"Ik ga naar Rome", vertelde ze me.
"Daar ben ik vorig jaar ook geweest. Je gaat toch naar het Colosseum?" zei ik enthousiast, terwijl ik terug dacht aan de tijden die we daar hadden. Ik weet nog toen we voor het Colosseum een heerlijke pizza aten, waarna we in ons privé-zwembad doken.
"Ja, uiteraard!"

WANNEER HOORT ER EEN KOMMA?

Ik heb lang getwijfeld welke van deze zinnen nu écht juist is;
- ‘Ik bel je morgen terug,’ zei hij aarzelend.
- ‘Ik bel je morgen terug’, zei hij aarzelend.

Na wat opzoekwerk kwam ik erop dat ze beiden juist zijn. Het maakt dus niet uit of je de komma voor of na het aanhalingsteken zet. Wat ik je wel aanraad is om in een verhaal, boek, ... steeds dezelfde regel te gebruiken. Begin dus niet zomaar te wisselen tussen de twee.

Enkele regeltjes die belangrijk zijn, zijn de volgende;

- Na een beginaanhaling schrijf je daarna geen hoofdletter.
'Ik bel je morgen terug,' Zei hij aarzelend.

- Aan het begin van een eindaanhaling schrijf je wél een hoofdletter.
De leerkracht zei: "Ga allemaal rechtstaan!"

- Gebruik nooit twee leestekens na elkaar.
"Vergeet dat niet!", zei hij luid.

WAT BIJ EEN ONDERBREKING?

Als je een onderbreking hebt, kijk dan naar de oorspronkelijke zin zonder aanhalingstekens. Stel je hebt de zin: Jan, kan je mij de suiker even doorgeven? dan schrijf je de komma voor het aanhalingsteken.

"Jan," zei ze, "kan je mij de suiker even doorgeven?"

Dit doen we hetzelfde met volgende zin: Ik dacht dat je morgen pas kwam.

"Ik dacht", zei hij, "dat je morgen pas kwam."

Aarzel niet om een vraag te stellen als er iets niet duidelijk is!
Bedankt voor het lezen van de tutorial.

Terug naar boven Go down
Profiel bekijken http://lianasdesigns.tumblr.com/

LK / De dialoog
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: Het klaslokaal :: Schrijven-
Ga naar: