IndexKalenderGalerijFAQZoekenGebruikerslijstGebruikersgroepenRegistrerenInloggen

Deel | 

E / Textures Gebruiken

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
Evanlynn
Admin

Aantal berichten : 188
Punten : 258
Reputatie : 1
Registratiedatum : 08-09-15
Leeftijd : 18

BerichtOnderwerp: E / Textures Gebruiken   za okt 22, 2016 8:55 pm

Hi allemaal.

In mijn tutorials zeg ik vrij vaak dat er dan over de blend of lay-out nog textures moeten, maar ik bedacht me ineens ik heb nooit een tutorial over textures gehad. Misschien is het in sommige tutorials vaag uitgelegd, maar nja voor alle duidelijkheid, hier een speciale texture tutorial!

Texture’s Zoeken
Laten we beginnen bij het begin, het zoeken van textures. Ik zoek ze vaak op deviantart.com en typ dan gewoon “texture” in of als ik iets gerichter wil zoeken, dan bijvoorbeeld “striped texture”.

Verder wil ik ook nog wel eens op google zoeken, maar dan typ ik er standaard deviantart achter, omdat je dan betere zoekresultaten krijgt. In het verleden zocht ik ze ook nog wel eens op shizoo-design.de (op deze site kun je nog wel meer leuke dingetjes vinden).

NOTE: Als je een texture hebt gevonden en de blend mode hebt aangepast en je er eventueel aan gegumd hebt en je vindt het niet mooi staan, haal het dan weer weg! Je ziet het mij ook een aantal keer doen in de progress GIF.

Blend Mode
Als je een texture hebt gevonden plak je deze in je lay-out. Vervolgens komt het belangrijkste, de “Blend Mode”. Hiermee kun je de texture aanpassen, zodat een deel wegvalt een het een leuk effect krijgt.

In PhotoShop kun je de blend mode rechts onderin vinden bij layers. Daar zal e een balkje zien staan met “Normal” dat balkje moet je hebben en uit die lange lijst met dingen kies je iets. Ikzelf gebruik vaak “Screen” voor textures, maar je moet voor elke texture apart beslissen wat mooi staat.

Opacity
Vaak zijn textures als je met de blend mode hebt gespeelt wel goed, maar in sommige gevallen niet. Zie in de progress GIF de streepjes texture, als je die op screen zet zie je bijna je lay-out niet meer! In sommige gevallen helpt het dan om de opacity (zichtbaarheid) van de texture aan te passen.

Waarschuwing: bij veel textures wordt het er niet mooier op als je de opacity verlaagd, mocht dit zo zijn verwijder de texture en zoek een andere!

De opacity kun je vinden naast de blend mode.

Gummen
Je kunt ook nog delen van je texture weggummen. Ik doe het niet zo vaak, want vaak vind ik het wel prima. In de progress GIF kun je zien dat ik een deel van de gestreepte texture heb weggegumd, nadat ik de opacity heb verlaagd.

Het stond niet lelijk met de streepjes over de gehele lay-out, maar misschien wel een beetje druk. Dus ik heb een deel weggegumd (achteraf gezien had ik misschien iets minder weg moeten gummen).

Dus gummen hoeft niet per se, maar als je denkt dat het er mooier op maakt, vooral proberen!

Kleur Veranderen
Als laatste: je kunt ook de kleur van je texture veranderen. Wat erg handig is als je een leuke texture hebt gevonden, maar hij niet de juiste kleur heeft!

Druk op CTRL + U voor dit menu:

Je kunt simpelweg het driehoekje van de bovenste balk “Hue” verslepen en je texture zal van kleur veranderen.

Je kunt de kleur ook met CTRL + B veranderen, dan krijg je dit menu:

Je kunt de drie balkjes net zo lang aanpassen tot je texture de gewenste kleur heeft.

Waarschuwing: Textures worden er niet altijd mooier op als je ze van kleur veranderd, mocht het niet mooi zijn, verwijder de texture en zoek een andere!

En dat was het alweer!

Terug naar boven Go down
Profiel bekijken http://creativealchemy.actieforum.com

E / Textures Gebruiken
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: Het klaslokaal :: Lay-outs PhotoShop-
Ga naar: